דמי מחלה לעובדים בישראל

ימי מחלה – למי שלא אוהב לקרוא חוקים

ימי מחלה - למה זכאים העובדים - למי שלא אוהב לקרוא חוקים

כולנו חולים מדי פעם. בין אם מדובר בהצטננות קלה, שפעת או כאבי גב מטרידים, ימי מחלה מאפשרים לנו להיעדר מהעבודה בלי להפסיד שכר ולהתרכז בהחלמה.

כמה ימי מחלה מגיעים לי?

הסכות לקבלת דמי מחלה נקבע מעצם החוק – חוק דמי מחלה תשל"ו 1976 – חוק זה קובע את זכויותיהם של עובדים בנוגע לימי מחלה, תשלום עבור ימי מחלה ועוד, הסכמי עבודה קיבוציים –  הסכמי עבודה קיבוציים המעניקים זכויות רחבות יותר בנוגע לימי מחלה, כגון 24 ימי מחלה בשנה, אוכלוסיות מיוחדות כמו עובדות בהריון: – זכאיות לתשלום עבור ימי מחלה מיוחדים, בנוסף לימי המחלה הרגילים, עובדים בחברות כוח אדם – זכאים ל-2 ימי מחלה לכל חודש עבודה,  וייתכנו תנאים נוספים.

מקורות מידע:

מספר ימי המחלה שמגיעים לעובד תלויה בכמה זמן הוא עובד במקום העבודה הנוכחי שלך.

• עובדים חדשים:  צוברים 1.5 ימי המחלה לכל חודש עבודה.
  • מותק של שנה ומעלה : זכאים העובדים ל-18 ימי מחלה בשנה.
  • עובדים בחברות כוח אדם: זכאים ל-2 ימי מחלה לכל חודש עבודה (24 ימי מחלה בשנה).

מה קורה אם אני צריך יותר ימי מחלה ממה שיש לי?

אל חשש, יש לך כמה אפשרויות:

• ימי מחלה צבורים – אם עבדת במקום העבודה הנוכחי שלך יותר משנה, ייתכן שיש לך ימי מחלה צבורים שלא ניצלת.
  • ימי חופשה –  ניתן להשתמש בימי חופשה כדי להאריך את תקופת ההיעדרות.
  • חופשה ללא תשלום – לאחר ניצול כל ימי המחלה והחופשה, ניתן להיעדר מהעבודה ללא תשלום.

מה לגבי תשלום עבור ימי מחלה?

התשלום של ימי המחלה גם הוא תלוי בהסכמים הנהוגים במקום העבודה שלכם, כך בארגונים שחתומים על הסכמים קיבוציים כבר מהיום הראשון משולמים דמי המחלה במלואם, בשאר המשק הכלל הוא:

• יום המחלה הראשון לא משולם.
  • ימים 2-3: 50% משכר עבודה.
  • יום 4 ומעלה: 100% משכר עבודה.

כמו כן קיימות אוכלוסיות שזכאיות לתשלום דמי מחלה מלאים כבר מהים הראשון, ובינהם הורה לילד עם מוגבלות, חולים במחלה ממארת וזקוק לדיאליזה.

חשוב לזכור!

כדי לממש את הזכות לקבלת דמי המחלה אתם תצטרכו:

• תעודת מחלה –  יש להציג תעודת מחלה מרופא עבור כל יומי ההיעדרות מהעבודה.
  • דיווח למעסיק –  חשוב לדווח למעסיק על היעדרותכם ורצוי בהקדם האפשרי.
  • לבדוק אם חלים עליכם חוקים או הנחיות מיוחדים – ייתכנו חוקים מיוחדים לגבי ימי מחלה עבור עובדים בהריון, עובדים בחברות כוח אדם, עובדים במזרים שיש בהם הסכמים קיבוציים ועוד.

ימי המחלה הם זכות חשובה המגיעה לכל עובד  שמוגנת בחוק, חשוב להכיר את זכויותיכם בנושא זה ולדעת כיצד לפעול במקרה והזכות הזאת נפגע.

צריכים ייעוץ בנשוא דמי מחלה או כל דבר אחר בדיני העבודה? תפנו לעורכי דין שלנו בטלפון 077-3309465 או להשאיר פניה באתר.

*המידע במאמר הינו למידע כללי בלבד ואינו מחליף ייעוץ משפטי